Då var det påsk igen och med påsken kommer det en hel rad med påsköl. Påskölens historia är egentligen inte så lång i Sverige men har snabbt skaffat sig ett ganska stadigt tag kring de svenska traditionerna. Det är ursprungligen en dansk historia och våra 13 påsköl i Sverige kan jämföras med omkring 100 årligen i Danmark.
Under 2008 lär det ha sålts 257 230 liter påsköl inom landets gränser. Jämfört med de 16,346,000 öl som totalt såldes i mars månad förra året ser vi att vi egentligen pratar om en ganska marginell företeelse. Trots det får de ganska mycket uppmärksamhet i media. Visserligen är det positivt eftersom att det premierar aktivare val vid inköp av öl. För övrigt är det också många av dem som håller mycket god kvalitet.
Precis som många erfor i julas har jag gjort en omfattande statistisk genomgång av de stora testen av årets påsköl och har dragit en hel del slutsatser. Av de 13 påskölen som kommit i år är det elva som slagit sig in i systembolagets ordinarie sortiment, Wisby Påsköl och Jämtlands Påsköl gjorde det inte. Därför har jag också valt att fokusera på de elva, men jag vill dock nämna att Wisby Påsköl har fått högsta betyg i båda de tester som den varit med i.
Nils Oscars Kalaspåsköl verkar ha dragit det vassaste strået i år och kammat hem många höga betyg och toppar sammanvägningen av betygen. Oppigårds Easter Ale och Påsk Alt Bier från Sigtuna Bryggeri kommer strax därefter. Eriksbergs Påsköl som i sammandraget kommer ganska långt ner får väldig blandade betyg med bottenbetyg i Sydsvenskan och toppbetyg i Aftonbladet. Bottenskrap i samtliga tester blir det till Falcon Påskbrygd som inte verkar göra någon speciellt imponerad. Tittar man till priset som också är det lägsta av samtliga kanske man inte blir jätteförvånad.
Något som går att se ganska tydligt är att nästan samtliga tester har gett högre betyg åt dyrare öler. Med andra ord: man får vad man betalar för. Nästan i alla fall. Det håller inte helt men det finns en stark korellation mellan de sammanvägda testerna och priset. Individuellt är det endast Aftonbladet som har en marginellt negativ korrelation till priset.
Alkohol har till synes ingen inverkan på det sammanvägda betyget. Det är dock synbart att testerna tar ut varandra lite här. De flesta har en lätt positiv inställning till hög alkohol medan aftonbladet har en ganska stark negativ attityd.
Eftersom att vi tillämpar punktskatt i det här landet blir det konstigt när man ska titta på betyget och jämföra det med priset. Det innebär automatiskt att en öl med hög alkoholhalt måste vara bättre än en med låg alkoholhalt för att få samma betyg/pris ratio. Därför har jag räknat ut literpriset per liter av de olika ölerna, en siffra som borde kunna representera kvalitet. Mycket riktigt visade sig den siffran också vara starkt samvarierad med nästan samtliga tester. Enbart aftonbladet avviker igen.
Dagens Nyheters test håller Nils Oscars Kalaspåsköl som ensam favorit medan Mariestad får stå ensam på jumboplatsen. Det visar mycket hög korrelation med priset exklusive alkoholskatt men också en viss fallenhet för de alkoholstyrka. Strax efter Aftonbldet är det också det test som visar minst korrelation med det sammanvägda resultatet.
Livets Goda som är en tidning för dryckesintresserade kan förväntas ge höga betyg åt, tillåt mig att kalla det sofistikerade öldrickare. Testet visar också den allra högsta korrelationen med priset, dyrare öler har fått högre betyg. Det finns en liten tendens att Aftonbladet har gett lägre betyg åt de som Livets Goda gett högt. Oppigårds Easter Ale och Påsk Alt Bier fick högst betyg, tätt följda av Pumpvikens Påsköl.
BKWine är företag som anordnar vinresor, vinkurser, provningar och dylikt. De recenserar varje månad alla nyheter på systembolaget, så också påskölen. Här såg man en tydlig korrellation till priset samt till Livets Godas test. Det hade ganska jämt fördelade poäng utan stora variationer, inga toppnoterinagr och inga riktiga bottennapp. Oppigårds Easter Ale fick emellertid, strax före Påsk Alt Bier, högst poäng och Falcon Påskbrygd lägst. Nils Oscars Kalaspåsköl fick, relativt sett anmärkningsvärt låga poäng.
Svenska Dagbladet / Tasteline håller de två ölerna i beställningssortimentet, tillsammans med Nils Oscars Kalaspåsköl, som favoriter. Samtliga öler får ganska höga betyg men de relativa bottennoteringarna får Falcon Påskbrygd och Three Hearts Påskbrygd. Svenska Dagbladet / Tasteline är det enda testet som inte har negativ korrelation med Aftonbladets test och kanske är det just på grund av uddlösheten i det här testet som det har allra högst överrensstämmelse med det sammanvägda resultatet. Relativs sett har det dock en låg korrelation med priset.
Sydsvenskan är den starkaste motsatsen till Aftonbladet. Det finns också en stark relation till Livets Godas och BKWnes tester. Trots det verkar Sydsvenskans test påverkas väldigt lite av priset. Måhända beror det på relativt högt betyg till Three Hearts Påskbrygd och relativt lågt betyg till Nils Oscars Kalaspåsköl samt Easter Booster, vilken är två av de dyraste ölerna. Högsta betyg var det bara Oppigårds Easter Ale som plockade hem.
Aftonbladet får ses som en udda fågel i det här testet. Det är det enda testet som har en negativ korrelation till priset, även om den är så låg att det får ses som okorrelerat ärdet anmärkningsvärt. Svenska Dagbladet / Tastelines test är det enda som individuellt inte har negativ korrelation med Aftonbladet. Det visar också på en klar aversion mot de starkare varianterna. Eriksberg plockar hem den enda fullpoängaren, vilket lyfter ölen från en än mer medioker totalplacering än den 4:e plats från slutet som den fått. Klart sämst tycker de om Easter Booster.
Så här ser den sammanvägda listan ut när ovanstående tester tagits i beaktning.
Wisby Påsköl (best) 100 %
Nils Oscars Kalaspåsköl 80 %
Jämtlands Påsköl (best) 80 %
Oppigårds Easter Ale 77 %
Påsk Alt Bier 76 %
Pumpviken Påsk Ale 72 %
Blåkulla 70 %
Grebbestad påsköl 65 %
Easter Booster 60 %
Eriksberg Påsköl 59 %
Three Hearts 58 %
Mariestad Påskebrygd 55 %
Falcon Påskebrygd 52 %
No comments:
Post a Comment