Thursday, November 8, 2007

Sådär!

Sådär nu har jag äntligen skaffat mig en egen blogg. Hur länge har jag inte gått och funderat på att göra det utan att det blivit av? Egentligen sedan långt innan, i alla fall, jag hörde talas om ordet blogg... men bättre sent än aldrig! Så nu åker vi....




Här är tanken att du ska kunna få ett och annat tips om vad du ska snurra runt i ditt vinglas, ölglas, kaffekopp, eller varför inte, nu när vi närmar oss vintern, i din glöggmugg. Förhoppningsvis ska du också kunna lära dig ett och annat på vägen. Visst är det avsikten att skriva huvudsakligen om drycker av olika slag men här kommer definitivt att skrivas en del om det mesta som gör livet så där extra roligt. Jag var lite sugen på att döpa den här bloggen till Live for Living men det var redan upptaget... Att leva för att verkligen leva! Är det inte det allting egentligen handlar om?




Igår gjorde jag ett fynd och utökade mitt vinlitteratur bibliotek med åtskilliga centimeter. Boken Vin av André Dominé står stadigt i bokhyllan med sin nästan decimetertjocka rygg. 169 kr hos Akademibokhandeln kostade den och sällan hittar man väl så många sidor per krona! Den blir perfekt att använda som uppslagsverk när man vill veta lite mer om den där lilla provinsen i sydvästra Grekland eller någon Portugisisk druva som man aldrig hört talas om. Den får helt klart klassas som dagen veckans fynd!




Idag var jag på systembolaget och bunkrade upp inför besök av min Portvins- och mastodontöls- frälste kompis. Jag tänkte bjuda på lite kittost och till det prova en Fullers Vintage Ale 2007 [art nr 1420] som släpptes som novembernyhet på systembolaget. Jag köpte köpte ytterligare några flaskor men de tänkte jag låta få vila några år. Vidare tänkte jag också att vi ska testa St Feuillien Blonde [art nr 1672]. Jag kommer återkommer givetvis efteråt med kommentarer om dessa.




St Feuillien är ett anrikt Belgiskt bryggeri med mer än hundra år på nacken. De har tagit sitt namn av det Irländska helgonet Foillan som flyttade till Belgien på 600-talet. Foillan är tydligen tandläkarnas skyddshelgon. Den som vet varför kan gärna få tala om det för mig!


Väl mött!


//Lucas

No comments: