Sunday, November 18, 2007

Årgångsöl och honungsporter kan det vara nåt?

Oj vad mycket jag har haft att göra den senaste veckan. När jag för en vecka sedan skrev det förra inlägget hade jag för avsikt att skriva nästa senast efter helgen. Men saker blir inte alltid som man tänkt sig. Inte heller förra helgen blev precis som jag hade tänkt mig. Det var så mycket olika saker som hände så vi hann inte alls med att prova det som jag hade införskaffat.

Fuller's Vintage Ale 2007 [nr 1420], 57,30 kr, öppnade vi dock en kväll och det var faktiskt en riktig höjdare. Den har en färg av mörk bärnsten med en mycket fin skumkrona som har en liten antydan av gult i sig. Doften är påtagligt maltig med starka aromer av toffee, kaffe, nötter och blöt ved. Smaken är mycket rund och fyllig med viss sötma, där är lätt att hitta choklad och torkade aprikoser. Där finns också en lite kryddig touch som ackompanjerar en mycket angenäm efterbeska. Spring iväg och köp en flaska på en gång, eller gör som jag, köp ett par stycken och vänta med spänning på att se hur de utvecklas några år framöver.

Inte en droppe vin har jag lyckats få i mig den senaste veckan men några roliga öler har jag hunnit med. The Shipyards brewing company är ett stort "micro"-bryggeri beläget i Portland, Maine USA, som varje år låter sina bryggmästare ta fram ett nytt spännande öl som får gå under benämningen "Brewers Choice". På så vis skapar det motivation för bryggarna att fortsätta experimentera och hitta nya spännande öl. Årets val blev en Honey Porter [nr. 11610] 20,80 kr, som fanns som nyhet på systembolaget i oktober, i skrivande stund finns det några flaskor kvar på några systembolag runt om i Sverige. Honung används ibland som tillsats i bryggprocessen och öl med tilsatt honung bör klart skiljas från mjöd, honungsvin, vilket är något helt annat. Mjöd är nämligen gjort på bara honung och inte malt. Vid ölbryggning används honung huvudsakligen för att få en högre alkoholhalt i ölen och mycket sällan för att ge sötma. Hela 95 % av honungens sockerarter jäser nämligen till alkohol och lämnar därmed väldigt lite socker kvar. I Brewers Choice Honey Porter har den dock lämnat tydliga spår i doften som formligen sprudlar av aromer från fin vildblomshonung. Där finns också fin karaktär av mörkt bröd och lite rostade kaffetoner. I smaken finns en påtaglig syra som påminner om kavring men också syrligt kaffe. Den känns förvånansvärt lätt i munnen men den lämnar en efterbeska som drar åt mörk choklad med stor kakaokaraktär. Jag gav ölet 5,5 poäng på en 10 gradig skala då jag tycker att syran blev lite otrevlig och att doften lovar mer en smaken levererar. The Shipyard har fler spännande öl på Systemet men tyvärr de flesta i beställningssortimentet och de måste därför köpas i kollin om 24 flaskor.

Det var allt för idag!
Ha en trevlig vecka...

Hälsningar
Lucas

1 comment:

Unknown said...

Nu till det väsentliga; Bli man full på det?