Monday, November 19, 2007

Favoritöl?!

Det kanske är dumt att använda sådana starka ord som "favoritöl"? Egentligen passar olika öler så olika vid olika tillfällen, men för tillfället finns det en som jag gärna plockar fram oavsett om jag bara är törstig eller om jag vill sitta i min fotölj och njuta. Sierra Nevada Pale Ale [nr. 1525] är alldeles underbar och är ett riktigt bra köp trots sina 22,50 kr för 355 ml. Sierra Nevada är ett av många kvalitets craft-breweries i det stora landet i väster och jag fortsätter att inponeras av mängden kvalitetsöl som USA producerar.

Pale Ale är egentligen ett väldigt vitt begrepp som innefattar väldigt många öl och det måste anses vara en av de vanligaste ölsorterna. Definitionen av Pale Ale är egentligen att det ska vara överjäst öl gjort på pale malt. En engelsk typ av Pale Ale är Bitter och en tysk är Altbier, en annan variant är India Pale Ale och det lovar jag att skriva mer om en annan dag. Pale markerar egentligen bara att malten är av ljus typ och har inget med färgen på slutprodukten att göra, Irish Red Ale klassas till exempel ibland som Pale Ale.

Sierra Nevada Pale Ale är buteljerad med jästresterna och är därför lätt grumlig med en gul-orange färg som går mot apelsinskal. Den har en frisk doft med tydliga inslag av massor med exotiska frukter. Den är mycket fruktig i smaken och har mycket karaktär av exotiska frukter, framför allt mango och passionsfrukt. Där finns också en viss nötighet med en mycket fin efterbeska. Poängen blir 8,5.

Den här veckan ska jag bege mig till Milano för att spela volleyboll, förhoppningsvis ska jag hinna med att prova några goda viner. Italiensk öl vet jag av erfarenhet att det inte brukar vara någon givande upplevelse så i alla fall hör i bloggen skulle jag gissa att jag lämnar dem utan avseende.

Trevlig kväll!
//Lucas

No comments: