Saturday, December 15, 2007

Julmust och Norditalienskt vin

Först av allt vill jag bara nämna hur gott det är med julmust. Julmusten skall bara drickas på julen, och kanske till påsk, men varje år glömmer jagbort hur gott det är. Hammars bryggeri gör en jättegod julmust på 33 cl glasflaskor som varmt kan rekommenderas. Den har en rund söt smak som nästan påminner om russin. Stark rekommendation.

Igårkväll drack jag också ett vin som jag vill höja på hatten för. Langhe Fontanafredda Nebbiolo var alldeles utmärkt. Ljust rubinrött lyste det i glaset och hade väl utvecklad doft av körsbär jordgubb och fat med inslag av vanilj och choklad. I munnen var fatkaraktären påtaglig med mycket vanilj som ackompanjerades av körsbär hallon och fina tanniner. 7,5 poäng ger jag vinet och det gjorde sig riktigt bra till mina vitlöksstekta champinjoner.

Nebbiolo är en druva som återfinns huvudsakligen i den norditalienska regionen Piedmonte. Nebbiolo har fått sitt namn efter det Italienska ordet för dimma, nebbia, vilken ofta ligger tät över dalgångarna i trakten. Nebbiolo mognar sent och ger kraftiga viner som kanske framföralt utmärker sig genom appelationerna Barolo och Barbaresco. Druvan är känd för sin fina tanninstruktur som ger viner med bra lagringspotential. Systembolaget säger att vinet inte vinner på lagring men jag skulle våga låta det ligga några år.

Tack för idag!

//Lucas

Nämnda viner:

Fontanafredda Langhe Nebbiolo, 99 kr [22300]

No comments: