Tuesday, April 8, 2008

Italienska lyxviner, men kanske inte till helgen...

Förra veckan råkade jag ut fören liten planeringsmiss och det blev inget inlägg, om det var någon som på grund av det inte lyckades välja något bra vin förra helgen så tar jag på mig skulden för det! Den här veckan blir det desto fler tips, även om några av dem kanske är väl elaka mot plånboken.

För två veckor sedan hade jag möjligheten att prova massor av vin och många som var riktigt bra. Nordic Wine Institute anordnade italiensk vindag på Hotell Sheraton i Stockholm och de flesta större importörer var representerade. Jag lyckades hitta några riktiga delikatesser men lyckades också få i mig flera viner som inte var riktigt mogna. Framför allt gällde det Barolovinerna. De flesta skulle behöva minst fem år till i källaren innan de ska passa min smak. Jag tycker visserligen om vinner med lite tanninstruktur men jag vill helst inte behöva använda kniv och gaffel för att "äta" vinet.

Nåja, det är väl att överdriva en aning, men vare sig till exempel Fontanafredda Barolo Serralunga d’Alba 2003 eller Pio Cesare Barolo Ornato 2003 är några viner som jag skulle öppna till middagen på lördag. Inte ens Fontanafredda Barolo Vigna La Rosa från 1998 är i närheten av att vara värd att öppna än på ett tag, även om den börjar visa tecken på mognad. Är du nyfiken på mer om Baroloviner kan du läsa mitt inlägg Julmust och Norditalienskt vin från december.

Det kanske allra godaste vinet jag drack på hela mässan, var också det mest spännande. Delighthouse är en importör som tidigare var helt okänd för mig men de bjöd på flera riktiga läckerheter, bland annat vinet Picolit Colli Orientali del Friuli 2005 från producenten Ronco Vieri. Det var härligt friskt med en underbar äpplig syra och inslag av både färska och torkade aprikoser.

Picolit är en druva som härstammar från provinsen Friuli i nordöstra Italien. Namnet kan härledas från italienskans ord för liten, piccolo, vilket refererar endera till de små druvorna eller den låga avkastningen. Just de små skördarna har gjort typen impopulär bland odlare under större delen av 1900 talet, men den börjar återigen vinna mark tack vare de kvalitetsviner som den kan producera om den behandlas rätt. Faktum är att redan på 1700 talet var viner från Picolit mycket efterfrågade av hoven runt om i hela Europa och ansågs vara ett värdigt alternativ till de ungerska tokajerna.

De flesta picolit-viner som produceras idag är söta Passito-viner, alltså gjorda på torkade druvor, och är fulla av torkad frukt och aprikos. De lär vara utsökta till foie gras även om många italienare skulle kalla det för ett Vino da Meditazione, ett vin att dricka i egen majestät. Jag frågade en italiensk vän i vinbranschen hur vanligt förekommande vinerna är. Han berättade att inte ens i Italien är de speciellt vanliga men han var också noga med att poängtera att de däremot oftast är mycket bra. Ett enda finns i nuläget tillgängligt på Systembolaget, Livo Felluga Picolit 2003. Det finns några exemplar kvar i vinkällarbutikerna och den 15:e april släpps 2004:an. Tyvärr är det ju så att smakar det så kostar det dock också, närmare 600 kr får man ge för en flaska med 500 ml.

Nu har jag skrivit om en hel rad jätteexklusiva viner som kanske inte kommer att bli några spontanköp för de flesta läsare men om du ändå är intresserad kan du se mina smaknoteringar för några av vinerna längst ned på sidan.

April är en viktig månad eftersom att systembolaget släpper nyheter som kommer att finnas i ordinarie sortimentet under ett helt år. Tyvärr är det just därför inga häpnadsväckande saker men några guldkorn borde man kunna leta reda på. Jag har inte hunnit testa något av vinerna men jag kan tipsa om några pålitliga producenter.

D'Arenberg är en utmärkt Australiensisk producent från McLaren Vale som oftast levererar bra viner. Deras The Hermit Crab 2007 är ett vitt vin på de sydfranska druvorna Marsanne och Viognier. 2006:an har jag provat och den var härligt fyllig med aromatiska toner av päron, nektarin och grapefrukt. Namnet The Hermit Crab ligger helt i stil med alla andra viner från D’Arenberg men det har sin naturliga förklaring. Hermit Crab betyder eremitkräfta och de kalkhaltiga jordarna där vindruvorna för vinet växer lär vara fulla av fossiler från just sådana. Hela Australien drabbades ovanligt hårt av torka under 2007 och till vinmakarnas stora förvåning behöll vinrankorna i McLaren Vale sina blad länge och skyddade druvorna från att brännas av solen. Skörden blev en hel månad tidig och avkastningen låg men många tillverkare är mycket optimistiska och omnämner årgången som utmärkt! Vinet klarar definitivt lite mastigare mat som fågel eller stekt fisk men även inte alltför kryddstark asiatisk mat med soja och ingefära.

Vill du hellre dricka rött vågar jag rekommendera Nederburg Manor House 2006. Nederburg som ligger i regionen Paarl i Syafrika brukar leverera bra viner i överkommliga prisklasser och det här Cabernet Sauvignonvinet borde inte vara något undantag.

Den här veckan blir det inget öltips men för den som föredrar drycker av säd framför druvor vill jag slå ett slag för aprilnyheten Makers Mark Bourbon. Bourbon är benämningen på amerikansk whiskey vilken alltid är gjord på minst 51 % majs, istället för kornmalt som den skotska whiskeyn består av. Vidare måste den alltid lagras på nya ekfat vilket ger den en härlig vanilj-, smörkola- och kokoskaraktär.

Makers Mark dricker jag gärna som den är eller så blandar jag mig en härlig whiskey sour. Ta 3 delar bourbon, 2 delar pressad citron och en nypa florsocker, en skvätt sockerlag eller allra helst lagen från cocktailbär. Skaka med mycket is och häll upp i ett old fashioned-glas och lägg i ett maraschinokörsbär.

Med din whiskey sour i ena handen skruvar du upp Jolene av Dolly Parton på hög volym och tänk en extra gång på att du har en lång skön helg framför dig!

Trevlig helg!

//

Lucas


Nämnda drycker:
Klicka för att komma till systembolagets infosida om drycken

Fontanafredda Barolo La Vigna Rosa 1998 [nr 87266] 2324 kr - 6 flaskor
Blåröd kärna med tydligt åldrad tegelröd kant.
Doft av jordgubbssylt med fin fräschör men där finns också antydan till åldrade toner av stall.
I smaken finns tydliga sekundära toner av mull och stall men också en lätt och trevlig sötfrukt, fortfarande stygga tanniner som behöver lagras aningen ytterligare.
- 7,5 poäng


Fontanafredda Barolo Serralunga d'Alba 2003 [nr 2305] 212 kr
Aningen blåröttvin med liten ton av tegel.
Doften är stor och körsbär och ek dominerar.
Smaken är fylld av syrliga körsbär eller klarbär och plommon. Tanninerna är än så länge väl tilltagna och tydliga.
- 7,0 poäng


Pio Cesare Barolo Ornato 2003 [Ej tillgänglig på systembolaget] ca 500 kr

Ronco Vieri Colli Orientali del Friuli 2005 [Ej tillgänglig på systembolaget] ca 400 kr

Livo Felluga Picolit 2003 [nr 97170] 599 kr - 500 ml

Livo Felluga Picolit 2004 [nr 96014] 598 kr - 500 ml

D'Arenberg The Hermit Crab 2007 [nr 6340] 93 kr

Nederburg Manor House 2006 [nr 6563] 89 kr

Makers Mark [nr 558] 349 kr - 700 ml

No comments: