Friday, May 23, 2008

Grüner Veltliner och skotsk passion

Idag tycker jag att jag verkligen upplevt sommaren för första gången i år. Jag var ju inte hemma för två helger sedan när i alla fall Stockholm tydligen badade i sol och högsommartemperaturer. Nu är allting, till och med inne i Stockholm, så där härligt grönt och den underbara doften av blommande träd är ständigt närvarande. Helt enkelt helt underbart!

Förra helgen arrangerade jag en liten vinprovning med mycket lyckat resultat. Vi provade vita viner från främst Frankrike men också, Tyskland och Österrike. Jag hade som mål med provningen att presentera några vanliga vita druvsorter från de distrikt där de visar upp sig från sin bästa sida. Några av dem var riktigt bra och flera förtjänar några rader, här nedan beskrivs i alla fall ett av dem. Jag känner att det var länge sedan jag drack något riktigt bra rött vin, och sedemera också länge sedan jag skrev om något, tyvärr blir det ingenting i dag heller men jag tror att jag får ändra på det till nästa vecka.


Den österrikiska druvsorten Grüner Veltliner kunde du läsa om i inlägget för två veckor sedan som handlade om trendspotting. Av Grüner Veltliner görs bland annat vinet Domän Gobelsburg från producenten Weingut Schloss Gobelsburg som har anor ända från 1100-talet. Hur länge somdär har producerats vin är inte riktigt lika länge men länge nog för att vara en viktig del av det österrikiska vinarvet.

Godset producerar i det närmaste enkom viner av Riesling och Grüner Veltliner vilka båda när de är välgjorda lämpar sig väl för många års lagring. När den nuvarande vinmakaren i samband med en blindprovning 1999 fick frågan hur han trodde att det 30 år gamla vin som han precis druckit smakade när det var ungt blev han nyfiken. Han funderade och tog hjälp av tidigare anställda och har till mångt och mycket återskapat den produktion som en gång skapade de viner som än i dag är vid god hälsa. Idag är hela produktionen präglad av traditionella metoder och det talas inte om vilka maskiner de inte har utan vilka maskiner de klarar sig utan. Till exempel pumpas inte vinet runt mellan olika delar av vineriet utan rullas runt i stora hjulförsedda fat.

Domän Gobelsburg tilldelades 2007 det mycket åtråvärda priset Gyllene Glaset av tidningen Allt om mat och vin och har fått stor genomslagskraft på den svenska marknaden. Domän Gobelsburg Grüner Veltliner 2007 är ljust blekgult till färgen och har en aningen söt doft av vanilj och vinigummin, tillsammans med de druvtypsika karaktärsdragen av grapefrukt och vitpeppar. Smaken är också den druvtypisk, lite söt och ungdomlig med drag av vitpeppar och grapefrukt. Som helhet ett mycket trevligt vin som jag ger 7,0 poäng och helst av allt dricker jag det som det är medan jag lagar mat men även till fisk eller skaldjur, en hederlig räk-cocktail tror jag skulle matcha riktigt bra.

För en tid sedan skrev jag om öltypen India Pale Ale och tipsade om det kommande släppet av Brewdog Punk IPA. Precis som jag rekommenderade sprang jag iväg och köpte ölen men

inte för att bli annat än besviken. Den har inte många av de karaktärisdrag som en IPA vanligtvis har utan smakar mer som en nästan överhumlad, väl alkoholstark lager. Jag ska inte vara elak och säga att ölet är dåligt men det är inte bra heller, 5,5 poäng får det av mig. Det har en gyllengulfärg med en humlefruktig doft med inslag av aprikos. Smaken påminner också den om aprikos och är ordentligt besk, tillsammans med en liten syrlig ton gör det att den också smakar lite grapefrukt.

Brewdog är förövrigt ett nystartat spännande bryggeri som drivs av två killar i Skottland. De säger själva att de inte bryr sig om vad folk tycker om deras öl, de gör ändå bara vad de själva tycker är gott. Troligtvis är den råa profilen något överdriven men jag tycker ändå att de förtjänar lite uppmuntran för sin önskan om att göra genuint bra öl. I nuläget gör de sex olika öl och jag tror att vi kommer att få se fler av deras öl som tillfälliga nyheter under edn närmaste framtiden. En spännande specialprodukt är deras öl Paradox som finns i 9 olika varianter. Det är en imperial stout som fått ligga på whiskeyfat. Varje sats har gjorts i väldigt liten skala och de har sedan legat på fat där det legat olika typer av whiskey. Till exempel finns en särskild Ardberg-variant och en särskild Glen Moray-variant.

Ikväll spelar John Fogerty på Hovet och jag ska dit och titta med min Pappa. Jag tänker värma upp med den härliga låten Rhubarb Pie från hans skiva Deja Vu All Over Again som släpptes 2004.

Ha en jättetrevlig helg så hörs vi om en vecka

//

Lucas

No comments: