Thursday, May 6, 2010

Nu är det här - Nyttigt öl (på pumpakärnor)


I den alldeles underbara matvarubutiken Julius Meinl am Graben inne i centrala Wien stötte jag nyligen på ett öl jag tyckte jag behövde prova. Core Pumpkinseed Beer (Kürbiskern-bier). Med en blandning av tyskt och österrikiskt ölhantverk försöker man skapa en unik produkt som tar tillvara på hälsoeffekter i pumpafrön. Enligt hemsidan innehåller pumpakärnor en mängd mineraler, E-vitaminer och skall ha positiva effekter på irriterad urinblåsa, prostatan och stressmage. Huruvida dessa faktiskt återfinns i ölet framgår inte rakt ut men undertonen antyder det.

Hur länge har man inte letat efter ett riktigt nyttigt öl? Det finns många studier som tyder på att öl är nyttigt som det är men det här är ju något helt nytt. Hur smakar det då? Nja tyvärr så är det lite si och så med den saken. Färgen är mörkt brun men utan att vara ogenomtränglig är den liten grumlig. Det har en stor intensiv doft som påminner om sirap, russin, gräddkola och lite julmust. Smaken är fyllig och intensiv med en påtaglig men inte sliskig sötma. En relativt påtaglig syra upplevs framförallt i början och aromerna av julmust infinner sig även i den maltiga, brödiga smaken. Snart går smakprofilen över mot hasselnötter och valnötter och en fet känsla som lämnar kvar smaken av pumpakärnsolja länge i munnen. Utan tvekan är det en komplex historia med mycket smak. Tyvärr faller den mig inte alls i smaken och om den inte dricks av hälsoeffekter är det knappast något jag rekommenderar.

Av finaste källvatten och kärnor särskilt utvalda pumpor från Steiermark i Österrike gör producenten i alla fall ett intressant försök. Det tycker jag i sig är värt att uppmuntra! Frågan är nog mer varför just pumpa?

//

Lucas Spinnars


Läs gärna mer på Cores egna hemsida här eller ta en titt på mitt tidigare inlägg om Jacobs krog där man kan få sig en riktigt god öl! Är du intresserad av dryckeskulturen i Wien läs gärna mitt Wien-inlägg eller besök Julius Meinls hemsida.

No comments: